Bio

(Français ci-dessous)

The Micronauts is the leftfield techno and acid house project from Christophe Monier.

Last summer saw a 12” reissue of The Micronauts’ classic 1995 debut “Get Funky Get Down” which includes Daft Punk’s first ever remix, a pummeling, acid techno attack in the lineage of Emmanuel Top, rather than Chic. It was the then barely known duo, having heard the jacking 303 led original at a Parisian rave, who had asked Monier if they could remix the track.

The return of The Micronauts gives an opportunity to reflect on Monier’s massive influence in shaping this world changing scene. From running fanzine eDEN, recently the inspiration for a feature film of the same name, to putting out crazed acid hardware jams like “The Jazz”. Such activities winning him (and George Issakidis, partner in The Micronauts throughout the 90s) fans from The Chemical Brothers to Madonna who later requested The Micronauts remix treatment, Monier’s vision of Paris was harder and more out there than those of his contemporaries.

As one half of Discotique, alongside cult post-punk figure and DJ Patrick Vidal (who had been signed to New York’s seminal Celluloid and ZE Records as part of Marie Et Les Garçons), Monier put out the debut record on Rave Age Records, a label founded in 1990 by organisers of the first raves in Paris.

Monier’s main inspiration was always acid house, like in the pitch shifting madness of “Rock That House Musiq” under another of his monikers, Impulsion, featuring in seminal British clubbing film “It’s All Gone Pete Tong”. The Micronauts could do disco too, twisting up Inner Life and Joyce Sims on “The Jag”, but as director Gregg Araki’s infamous video captured, it was in a druggier, sexier and more explicitly queerish way than anybody else out there.

Monier’s label Micronautics originally launched in 2004 with The Micronauts “Anarchie” EP, which included Dave Clarke and John Peel favourite “High Rise”, an epic techno trip of increasing intensity, but also went on to provide a home for Rituel, a deeper, more garage house based project with Thomas Regnault.

Monier played a pivotal role in the musical legacy of Paris, amassing coverage with everyone from Interview to i-D, Pitchfork to Muzik, NME to The Face, but has never been one to look to the past simply. The Micronauts future will build on this history, but without repeating what has gone before. What is sure is that it will sound as distinctive and uncompromising as ever, taking the name to a new generation who are living in a world shaped by their original trailblazing sound.

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Figure de proue de la première génération de producteurs et activiste du mouvement rave en France, Christophe Monier aka The Micronauts est un nom incontournable pour tous ceux qui s’intéressent à la musique électronique.

Au début des années 90, Monier forme notamment Discotique avec Patrick Vidal, DJ et figure post-punk, pour produire le premier maxi du premier label techno français, Rave Age Records. Il est aussi l’un des membres fondateurs du collectif eDEN, considéré comme précurseur de la French touch et inspiration du film éponyme réalisé il y a 4 ans par Mia Hansen-Løve.

Puis il lance le projet The Micronauts (avec George Issakidis qui en fera partie pendant toutes les années 90) et produit une série de classiques qui marquent les esprits. Ceux-ci couvrent un large spectre, allant du breakbeat acid de « The Jazz », sélectionné par le journaliste de référence et auteur Jean-Yves Leloup dans son livre « Techno 100 », à la disco opiacée de « The Jag », élu un des singles de l’année 1999 par le mythique NME, dont le clip est réalisé par le metteur en scène californien culte Gregg Araki.

Christophe Monier inaugure son label Micronautics en 2004 avec « High Rise », une montée techno épique adoptée aussi bien par les hérauts du genre que par le découvreur historique de la BBC, John Peel. Il sort en 2007 sur Citizen Records un double CD composé d’un nouvel album, « Damaging Consent », dont le single « Reaction » bénéficie d’une vidéo réalisée par l’artiste contemporain Cyrille de Vignemont, et d’une compilation, « A Remixes Retrospective ».

Car sa ligne musicale intransigeante et novatrice lui apporte la reconnaissance d’artistes emblématiques, tels OMD, The Chemical Brothers, Underworld ou Madonna qui lui demandent un remix. Elle lui vaut aussi une couverture presse prestigieuse allant de i-D à Pitchfork, en passant par Interview ou The Face.

L’été dernier, Monier rééditait en vinyl le premier morceau des Micronauts, « Get Funky Get Down », accompagné de son remix par Daft Punk, le tout premier jamais effectué par le célèbre duo. Cette réédition permet de rappeler l’origine acid techno du son de Christophe Monier, expérimentateur inclassable investi de l’esprit originel des warehouses de Chicago, qui s’affranchit toujours des limites entre les genres dans une démarche avant-gardiste.

La preuve éclatante avec « Acid Party », le nouveau single qui sort le 22 juin, extrait d’un nouvel album prévu pour la rentrée 2018.

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One Response to “Bio”


  1. […] Christophe Monier until 2000, when George left. Christophe has continued the venture since (more here). I was never particularly a fan of The Jag and was rather rude about the track back here, quite […]

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