Celluloid – The Electro Years – Why Is It Fresh?

25/10/2013

(Français ci-dessous)

The common origins of hip hop and techno, some of the most sampled songs in the world, Afrika Bambaataa, The Clash, Grandmixer D.St., Material, Fab 5 Freddy, Bernard Fowler, Konk, the graffiti artists Futura 2000 and Phase 2… All this is gathered on this compilation of the best electro tracks from the label Celluloid, which I made exactly 15 years ago for the Parisian house label Distance Music.

Shortly before, journalist and DJ Jean-Yves Leloup had chosen one of the songs from my solo project Nature for his compilation “Highway & Landscape 2 – Deep Beats & Chilled Breaks”. It was the second volume of a series he was running for Distance Music. Following this, the record company released an EP of Nature, with the track from the compilation. That’s how I got in touch with its founder and owner, Jean Karakos.

Now Jean Karakos is also the founder at the end of the 70s of the craziest French label of all time: Celluloid. He first developed a world music catalog with Manu Dibango, Fela, Toure Kunda, Khaled, Youssou N’Dour, and discovered some of the most innovative French new wave artists, such as Jacno, Mathématiques Modernes, Métal Urbain, Artefact (where writer Maurice Dantec plays synths), Nini Raviolette and Performance.

Then in 1981, Celluloid opened a New York subsidiary which released some of the founding records of hip hop and electro. It’s the best of those that I gathered on this compilation, drawing on Jean Karakos’s personal collection as well as my own — I had bought some of these 12” as a kid.

Les origines communes du hip hop et de la techno, certains des morceaux les plus samplés au monde, Afrika Bambaataa, The Clash, Grandmixer D.St., Material, Fab 5 Freddy, Bernard Fowler, Konk, les graffiti artists Futura 2000 et Phase 2… Tout ça se trouve réuni sur cette compil des meilleurs morceaux electro du label Celluloid, que j’ai réalisée il y a pile 15 ans pour le label house parisien Distance Music.

Peu de temps auparavant, Jean-Yves Leloup avait choisi un des morceaux de mon projet solo Nature pour sa compilation « Highway & Landscape 2 – Deep Beats & Chilled Breaks ». C’était le 2e volume d’une série qu’il dirigeait pour Distance Music. La maison de disques sort dans la foulée un maxi de Nature, avec le morceau de la compil. C’est ainsi que je rentre en contact avec son fondateur et propriétaire, Jean Karakos.

Or Jean Karakos est aussi le fondateur à la fin des années 70 du label français le plus dingue de tous les temps : Celluloid. Il développe d’abord un catalogue musique du monde avec Manu Dibango, Fela, Touré Kunda, Khaled, Youssou N’Dour, et découvre certains des artistes new wave français les plus novateurs, tels que Jacno, Mathématiques Modernes, Métal Urbain, Artefact (où Maurice Dantec officie aux synthés), Nini Raviolette ou encore Performance.

Puis en 1981, Celluloid ouvre une antenne new-yorkaise qui signe certains des disques fondateurs du hip hop et de l’electro. C’est le meilleur de ces morceaux que j’ai réunis sur cette compil, en piochant dans la collection personnelle de Jean Karakos, ainsi que dans la mienne — j’avais acheté certains de ces disques étant gamin.

One Response to “Celluloid – The Electro Years – Why Is It Fresh?”


  1. […] Celluloid – The Electro Years – Why Is It Fresh? (1998) : […]

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