Celluloid – The Electro Years – Why Is It Fresh?

25/10/2013

(Français ci-dessous)

The common origins of hip hop and techno, some of the most sampled songs in the world, Afrika Bambaataa, The Clash, Grandmixer D.St., Material, Fab 5 Freddy, Bernard Fowler, Konk, graffiti artists Futura 2000 and Phase 2… All that is on this compilation of the best electro tracks from the label Celluloid, that I made exactly 15 years ago for the Parisian house label Distance Music.

Shortly before, journalist and DJ Jean-Yves Leloup chose one of the songs from my solo project Nature for his compilation “Highway & Landscape 2 – Deep Beats & Chilled Breaks”. It was the second volume of a series he ran for Distance Music. In the process, the record company releases an EP of Nature, featuring the track from the compilation. This is how I come into contact with its founder and owner, Jean Karakos.

Now Jean Karakos is also the founder late 70s of the craziest French label of all time: Celluloid. He first develops a world music catalog with Manu Dibango, Fela, Toure Kunda, Khaled, Youssou N’Dour, and discovers some of the most innovative French new wave artists, such as Jacno, Mathématiques Modernes, Métal Urbain, Artefact (where writer Maurice Dantec plays the synths), Nini Raviolette or Performance.

Then in 1981, Celluloid opens a subsidiary in New York that releases some seminal records of hip hop and electro. This is the best of these pieces that I gathered on this compilation, by drawing in the personal collection of Jean Karakos, as well as mine—I had bought some of these 12” as a kid.

Les origines communes du hip hop et de la techno, certains des morceaux les plus samplés au monde, Afrika Bambaataa, The Clash, Grandmixer D.St., Material, Fab 5 Freddy, Bernard Fowler, Konk, les graffiti artists Futura 2000 et Phase 2… Tout ça se trouve réuni sur cette compil des meilleurs morceaux electro du label Celluloid, que j’ai réalisée il y a pile 15 ans pour le label house parisien Distance Music.

Peu de temps auparavant, Jean-Yves Leloup avait choisi un des morceaux de mon projet solo Nature pour sa compilation « Highway & Landscape 2 – Deep Beats & Chilled Breaks ». C’était le 2e volume d’une série qu’il dirigeait pour Distance Music. La maison de disques sort dans la foulée un maxi de Nature, avec le morceau de la compil. C’est ainsi que je rentre en contact avec son fondateur et propriétaire, Jean Karakos.

Or Jean Karakos est aussi le fondateur à la fin des années 70 du label français le plus dingue de tous les temps : Celluloid. Il développe d’abord un catalogue musique du monde avec Manu Dibango, Fela, Touré Kunda, Khaled, Youssou N’Dour, et découvre certains des artistes new wave français les plus novateurs, tels que Jacno, Mathématiques Modernes, Métal Urbain, Artefact (où Maurice Dantec officie aux synthés), Nini Raviolette ou encore Performance.

Puis en 1981, Celluloid ouvre une antenne new-yorkaise qui signe certains des disques fondateurs du hip hop et de l’electro. C’est le meilleur de ces morceaux que j’ai réunis sur cette compil, en piochant dans la collection personnelle de Jean Karakos, ainsi que dans la mienne — j’avais acheté certains de ces disques étant gamin.

One Response to “Celluloid – The Electro Years – Why Is It Fresh?”


  1. […] Celluloid – The Electro Years – Why Is It Fresh? (1998) : […]

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